Blog 1
Zeven tips om de SEO van je website te verbeteren
Als je een website hebt, wil je natuurlijk dat deze goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google. Door je Search Engine Optimization (SEO) goed op orde te hebben, zorg je dat je website hoger in de zoekresultaten verschijnt.
Wij helpen je graag met SEO-copywriting, oftewel het schrijven van teksten die goed vindbaar zijn in Google. Daarom geven we je in deze blog tips om je website te optimaliseren voor SEO. Zo zie je dat lijntje in Google Analytics dat je bezoekersaantallen aangeeft, steeds verder oplopen. Dat wil jij toch ook?
Tip 1
Gebruik relevante zoekwoorden
De allerbelangrijkste tip binnen SEO-copywriting is om goede zoekwoorden te gebruiken in je teksten. Deze zoekwoorden moeten relevant zijn voor de inhoud. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je welke woorden dat zijn voor jouw website.
Daarnaast is het belangrijk om die woorden op een natuurlijke manier in de tekst te verwerken. Ook is het slim om synoniemen te gebruiken. Daarmee dek je niet alleen meer zoekwoorden af, je zorgt er ook nog eens voor dat de tekst fijner leesbaar is voor je bezoekers. Zie je dat we in deze tekst zowel het woord copywriting als tekstschrijven gebruiken?
Tip 2
Optimaliseer je titels en meta descriptions
Naast de tekst zelf geven ook titels en meta descriptions informatie aan Google. Ze zeggen namelijk iets over waar de pagina over gaat. Zorg dus dat je ook hier de juiste woorden verwerkt en dat ze een duidelijke beschrijving geven van de inhoud. Zo zorg je dat de SEO van je website verder verbetert.
Tip 3
Maak gebruik van interne en externe links
Door binnen je teksten naar verschillende andere pagina’s te verwijzen, kun je beter scoren in Google. Interne links – oftewel links naar andere pagina’s binnen je eigen website – helpen zoekmachines om te begrijpen hoe je website in elkaar zit en hoe de verschillende pagina’s met elkaar zijn verbonden.
Externe links – links naar pagina’s buiten je eigen domein – helpen ook. Als je naar websites verwijst die als een autoriteit worden gezien, dan hecht Google daar waarde aan. Andersom werkt het ook. Als andere websites naar jouw pagina verwijzen, dan verbetert de SEO van je website.
Tip 4
Gebruik afbeeldingen op je pagina
SEO-copywriting is belangrijk, maar plaatjes zijn dat ook. Het maakt niet alleen je website aantrekkelijker voor bezoekers, het helpt ook mee in de zoekresultaten. Toch is Google nog niet zo goed in het herkennen van afbeeldingen. Daarom is het belangrijk dat je bij je afbeeldingen goede bestandsnamen en omschrijvingen plaatst.
Tip 5
Optimaliseer voor mobiel
Inmiddels suft het merendeel van de Nederlanders op het internet via hun smartphone. Bij een gemiddelde website komt zo’n 80% van de bezoekers van een mobiel apparaat. Daarom is een mobielvriendelijke website belangrijk voor SEO. Een ‘responsive’ website wil zeggen dat de lay-out van een website zich automatisch aanpast aan de mobile device.
Tip 6
Zet social media in
Het gebruik van social media kan helpen om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Socialmedialinks worden beschouwd als externe links en kunnen dus helpen om de autoriteit van je website te vergroten. Daarnaast kan het gebruik van social media helpen om meer verkeer naar je website te krijgen.
Tip 7
Je schrijft voor je bezoekers, niet voor Google
Natuurlijk, je wilt hoog scoren in Google. Logisch! Maar daar schuilt ook een gevaar. We hebben al veel mensen gezien die schrijven om maar aan alle regels van Google te voldoen. De kans is groot dat je dan een tekst creëert die échte mensen helemaal niet meer prettig vinden.
Het gevolg? Deze lezers haken af. En minder bezoekers betekent minder hoog scoren in Google! Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. We raden dus altijd aan om goed te kijken wat bijdraagt aan je SEO-resultaten, maar nooit te vergeten dat je je teksten voor je bezoekers schrijft.
Hulp nodig om de SEO van jouw website te verbeteren? King Content!
Bij King Content zijn we overtuigd van onze ijzersterke combinatie van grafische vormgeving en copywriting. Wij hebben jarenlange ervaring met SEO-copywriting en helpen je dan ook graag met al jouw SEO-uitdagingen.
Kun je wel wat hulp gebruiken met de SEO van jouw website? Vul dan onderstaand formulier in en we nemen direct contact met je op!
Blog 2
Bot onder de loep: de chatbot van Vodafone heeft weinig praatjes
Soms heb je goede gesprekken met een chatbot, maar minstens net zo vaak raak je verstrikt in een Babylonische spraakverwarring. En dat kan hilarisch zijn, maar ook verschrikkelijk irritant.
In deze blog neem ik je mee in mijn avonturen met de chatbot van Vodafone. Van grappige antwoorden tot momenten van pure frustratie, ik deel mijn eerlijke ervaringen. Bereid je voor op een ritje door de wondere wereld van de Vodafone-chatbot.
Dit zegt Vodafone zelf over hun chatbot TOBi
In 2017 maakte chatbot TOBi zijn opwachting in de My Vodafone-app en bood hij gebruikers ondersteuning bij vragen over abonnementen en inlogprocedures. Klanten omarmden deze innovatieve benadering en waren erg te spreken over de service.
Sindsdien is de chatbot actief op de websites van Vodafone en Ziggo. Hoewel de robot nog steeds in ontwikkeling is, kan hij inmiddels flink wat klantvragen afhandelen. Van het resetten van een wachtwoord tot het koppelen van een e-mailadres, van hulp bij internetproblemen op een mobiele telefoon tot het blokkeren van een simkaart.
Inmiddels zijn we zes jaar verder sinds de eerste introductie. Dat belooft wat!
Missie 1: Welke vragen kan de chatbot tegenwoordig allemaal beantwoorden?
We gaan beginnen! Je komt bij de chat via de button ‘Support’ en daarna ‘Open chat’. Prima. TOBi komt eraan en stelt zich netjes voor. Maar waarom heet TOBi eigenlijk TOBi? En waarom schrijf je dat zo raar? Ik besluit dat eerst maar eens te vragen. Of nou ja, ik kom uiteindelijk niet verder dan de vraag waarom hij zo heet.
Zit ik bij mijn eerste vraag al in een ‘loop’? Ik besluit de vraag over zijn naam over te slaan, en over te gaan op een belangrijker onderwerp, namelijk: welke vragen kan ik de bot stellen? Het antwoord is op z’n zachtst gezegd wat teleurstellend. Ik heb nog geen echte vraag gesteld en TOBi komt al met z’n menselijke collega’s op de proppen.
Gelukkig vraagt hij of ik nog iets anders wil weten of de chat wil afsluiten. Dat laatste zeker niet. We zijn nog niet klaar, TOBi.
Missie 2: Hoeveel belminuten heb ik nog?
Hoeveel belminuten je nog over hebt in je bundel deze maand is misschien wel de meest gestelde vraag als het om een mobiel abonnement gaat. Dit lijkt me dan ook appeltje-eitje voor TOBi. Toegegeven: hij snapt me meteen. Maar een inhoudelijk antwoord, ho maar.
Missie 3: Wanneer mag ik een nieuwe telefoon uitzoeken?
Ik sluit elke twee jaar een nieuw abonnement af en kies dan ook een nieuwe telefoon. Ik weet niet uit mijn hoofd wanneer de laatste keer was en ook niet wanneer mijn huidige abonnement afloopt. Maar TOBi wel, toch? Toch? Helaas, ook hier faalt de chatbot.
Hij begrijpt wel dat ik een vraag heb over een toestel. De keuzeopties die daarna worden geboden dekken de lading niet. Ik wil nog helemaal geen toestel bestellen, ik heb geen probleem, wil dat toestel ook niet afkopen en er wordt niets geleverd. Andere vraag dan maar?
Inmiddels worden de rode vlekken in mijn nek wat duidelijker zichtbaar. Ik ben weer terug bij af, want TOBi stelt de beginvraag uit de conversatie. Laat maar zitten, TOBi!
Missie 4: Ik snap mijn factuur niet.
Nog eentje dan, om het af te leren. Nog zo’n klassieker: een vraag over je factuur. TOBi stelt een goede wedervraag, want inderdaad is mijn vraag wat vaag. Ik wil uitleg, TOBi!
Vervolgens krijg ik de vraag of ik de factuur al heb bekeken. Wat is dat nou? Ik heb toch ook geen hulp nodig bij de installatie van mijn tv als die nog in de doos zit? Of stuur King naar de hondentrimsalon zonder eerst zijn vacht te checken? Natúúrlijk heb ik die factuur bekeken, anders heb ik geen uitleg nodig.
Ik kies ‘ja’ en wordt weer eens doorgestuurd naar een collega. Hier kijk ik niet meer van op. Wel vraag ik me af wat TOBi zou zeggen wanneer ik ‘nee’ had geantwoord op de vraag of ik de factuur had bekeken. Zou hij me dan wel een duidelijke uitleg hebben gegeven? Ik kijk maar vast of er een collega beschikbaar is…
Is TOBi van Vodafone een goede chatbot?
Misschien is de chatbot van Vodafone prima, maar niet voor de vragen die ik stelde. TOBi begrijpt mijn vraag niet, verwijst direct naar een menselijke collega, of doet dat na een paar keuzeopties alsnog. Ik ben daarom nog niet overtuigd.
Werk aan de winkel!
Al met al levert deze chatbot voor mij als klant nog niet veel op. Voor Vodafone daarmee ook niet, want om het antwoord op mijn vragen te krijgen heb ik nog steeds een menselijke medewerker nodig. Bovendien raak ik na zoveel niet-beantwoorde vragen lichtelijk geïrriteerd. Al met al is er dus flink wat werk aan de winkel voor Vodafone!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van King Content
Wil je meer interessante blogs, tips & tricks en gezellige foto’s van onze kantoorhond King ontvangen in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
[KNOP NAAR AANMELDEN NIEUWSBRIEF]
CHECKLIST VOOR BEOORDELING & TOELICHTING/ARGUMENTATIE
Beoordelingsaspect 2:
U hebt twee blogs geschreven.
- Beide blogs sluiten aan op de contentstrategie (denk bijvoorbeeld aan tone-of-voice, doelgroep en doelstelling).
- Ja, akkoord in oorspronkelijke opdracht
- De zoekmachinegeoptimaliseerde blog is geoptimaliseerd voor twee zoektermen.
- Ja, akkoord in oorspronkelijke opdracht
- De zoekmachinegeoptimaliseerde tekst is geschreven volgens het model van de omgekeerde piramide.
- Ja, akkoord in oorspronkelijke opdracht
- De zoekmachinegeoptimaliseerde tekst heeft een passende call-to-action.
- Ja, akkoord in oorspronkelijke opdracht
- Beide blogs zijn logisch opgebouwd.
- Ja, akkoord in oorspronkelijke opdracht
- Taalkundig correct.
- Ja, akkoord in oorspronkelijke opdracht